Andrahandsuthyrning

Ibland kan det finnas situationer där man vill hyra ut sin lägenhet i andrahand, nedan följer de regler som gäller vi en sådan situation.

1. Granska påtänkt hyresgäst noga.
  2. Lämna ingat klart besked till hyresgäst före godkännande av föreningens styrelse/förvaltare.
  3. När Du bestämt dig för hyresgäst, ladda ner dokument om ansökan för andrahandsuthyrning och lämna till styrelsn för beslut. Blanketten finns att ladda ner här. Tänk på att det är ej tillåtet att hyra ut till juridisk person enligt föreningen stadgar.
  4. Sedan godkänt beslut erhållits ska hyresavtal upprättas mellan bostadsrättshavare occh hyrsegäst. Hyresavtal finns att köpa i bokhandeln. Du kan också ladda ner och skriva ut SBC pdf-fil för avtal här.
  5. Bostadsrättsföreningens styrelse godkänner aldrig andrahandsuthyrning för längre tid än 1 år i taget. Förnyat beslut från föreningen måste därför inhämtas varje år om uthyrningen avser att förlängas.
  6. Du som lägenhetsägare skall ha både hemförsäkring och bostadstilläggsförsäkring.
  7. Informera hyresgästen om trivsel- och ordningsregler, tvättstuga mm.
  8. Kom ihåg att Du är hyresvärd för Din andrahands-hyresgäst och att Du har kvar Ditt ansvar för bostadsrättslägenheten gentemot grannar och bostadsrättsföreningen om störningar eller obetalda avgifter skulle uppträda.
  9. Bevaka noga till vilken tidpunkt Du har rätt att hyra ut Din lägenhet och bedöm i god tid om Du skall flytta tillbaka till lägenheten, sälja den eller begära förlängd andrahandsuthyrning.
  10. Tänk på att det inte är självklart att Du får Din andrahandsansökan godkänd. Grundtanken med andrahandsuthyrning är, när man tillfälligt av någon anledning inte själv kan nyttja lägenheten, t.ex vid studier på annan ort, men kommer att flytta tillbaka.
  11. Avin för månadsavgiften går automatiskt till Dig som äger bostadsrätten.